معرفی کامل ماشین‌ آلات تولید مبلمان

ساخت مبلمان یکی از با قدمت‌ ترین و عام‌ ترین شاخه‌ های صنعت نجاری در ایران است. می‌توان گفت در هر یک از شهرک‌ های صنعتی در نقاط مختلف درصد عمده‌ای از کارگاه‌ هایی که در زمینه چوب فعالیت می‌کنند را کارگاه‌ های تولید مبلمان تشکیل می‌دهند. تولید مبلمان از زمان تهیه مواد اولیه تا زمان فروش مبلمان در فروشگاه در طی چند مرحله مختلف انجام می‌گیرد؛

برش قطعات (که به طور معمول از روی الگوهای از پیش طراحی شده انجام می‌گیرد)، اتصال اولیه (شامل چسباندن قسمت‌هایی با ارتفاع بیشتر، مانند تاج مبل، دسته‌ها و …)، برش مجدد قسمت‌ های زائد قطعات چسبانده شده، ماشین‌کاری، منبت‌ کاری و یا ابزار زنی قسمت‌ های مختلف، سر هم کردن و چسباندن قطعات مختلف مبلمان، بتونه‌کاری و رنگ‌کاری، و در مرحله پایانی روکوبی. به طور کلی این مراحل در سه دسته ساخت مبلمان، رنگ‌کاری و روکوبی تقسیم می‌شود.

هر چند به عقیده برخی از افراد، منبت‌کاری و ابزار زنی از فرآیند ساخت و سر هم کردن قطعات مبلمان مجزا است. تولید مبلمان مانند هر حوزه دیگری از صنعت مبل سازی و نجاری نیازمند دستگاه‌ها و ابزار مخصوص به خود است. طیف تنوع این دستگاه‌ ها بسته به اینکه کدام بخش از فرآیند تولید مبلمان انجام می‌شود متفاوت خواهد بود. هر کدام از مراحل فوق دستگاه‌ های متفاوتی را می‌طلبد.

معرفی ابزارها و ماشین آلات مبلمان

فرآیند مبل‌سازی با کشیدن طرح اولیه آغاز می‌شود. در طراحی‌های اولیه رعایت ارگونومی ضروری بوده و می‌بایست به عنوان یک اولویت اساسی مد نظر قرار گیرد. یکی از نطفه‌‌ های اولیه شکل‌گیری دانش ارگونومی، فشارهایی بوده است که کارگران در محیط‌ های صنعتی تحمل می‌کردند، اما امروز، تعریف ارگونومی فراتر از این‌ها است و بخش گسترده‌ ای از تعامل انسان با محیط خود را در بر می‌گیرد.

ارگونومی به معنی دانش شناخت کار و رابطه‌ی افراد با آن کار است. انجمن بین‌ المللی ارگونومی یک تعریف فنی مطرح کرده است: ارگونومی علم کشف و فهم تراکنش میان انسان و دیگر عناصر یک سیستم، و ارائه‌ نظریه، داده‌ها، اصول و روش‌هایی برای یک طراحی کارآمد به منظور بهینه‌سازی سلامت انسان و عملکرد کلی سیستم است. به بیان ساده‌تر، ارگونومی دانشی است که در سطوح مختلف و صنایع متفاوت مورد استفاده قرار گرفته و در هر زمینه‌ای ابعاد و اندازه‌های انسانی را به عنوان اصل نخست در نظر می‌گیرد.

ابزارها و ماشین آلات مبلمان

هر چند فرآیند تولید مبلمان در اکثر کارگاه‌های مبل‌ سازی در کشور ما هنوز هم به شیوه سنتی انجام می‌گیرد اما شاید بتوان گفت بهتر است به منظور ترسیمات اولیه مبلمان، با نحوه کار با نرم‌ افزارهای ترسیمات سه‌ بعدی آشنا شوید. این نرم‌ افزارها علاوه بر امکان مشاهده نمودن محصول نهایی پیش از اتمام آن، بسیار دقیق بوده و به کمک آن‌ ها می‌توان قبل از شروع کار از اشکالات احتمالی کار مطلع شد و آن‌ها را اصلاح نمود. نرم‌افزار “اِسکِچ‌آپ” (Sketchup) نمونه‌ای کامل از این قبیل نرم‌افزارها است. علاوه بر ساده ببودن محیط کار با آن، این نرم‌افزار از دقت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

اما در صورتی که قصد دارید به شیوه سنتی فرآیند تولید مبلمان را انجام دهید، به الگوهایی نیاز خواهید داشت که با استفاده از آن‌ ها روی الوارهای چوب خط‌ کشی نموده و سپس برش‌ کاری را انجام دهید. به طور معمول این الگو ها را برای قسمت‌های مختلف مبل مانند دسته‌ ها، پایه و یا قید ها تهیه نموده و از جنس فیبرهای 3 یا 4 میلی‌ متری می‌سازند. روی الگوهای مربوط به هر مبل را با علامتی به خصوص مشخص نمایید تا بین الگوهای مبل‌های مختلف تمایز برقرار شود و هنگام ساخت با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند. همچنین توصیه می‌شود تا محل مناسبی را در کارگاه به الگوهای خود اختصاص دهید.

بعد از طراحی اولیه نوبت به برش‌ کاری می‌رسد. کار در حوزه تولید انبوه به مراتب ساده‌تر خواهد بود. پس از کشیدن نقشه طرح‌ ها در نرم‌ افزار می‌توانید فایل نقشه‌ ها را وارد دستگاه اتوماتیک برش CNC کرده و دستگاه قطعات را با کمترین ضایعات و دقت بسیار بالا برش خواهند زد. اما اگر می‌خواهید فرآیند تولید را به روش سنتی انجام دهید، کار اندکی پیچیده‌تر خواهد شد.

چرا که با وارد شدن نیروی انسانی، دقت کار کاهش خواهد یافت و به جای دستگاه برش CNC به یک اره فلکه در کنار اره دیسکی و یا اره زنجیری نیاز خواهید داشت؛ اره زنجیری برای برش دادن الوار های بلند به ارتفاع مورد نظر، اره دیسکی برای برش‌های عرضی قطعات کوچک‌ تر و همچنین اره فلکه برای برش‌های منحنی در کنار سایر برش‌های طولی. ضمن آنکه کار با اره فلکه  به سبب آنکه دست اپراتور در معرض تماس با تیغه اره می‌باشد خطرناک خواهد بود.

پس از برش‌کاری، برای تسطیح و یکدست نمودن سطوح قطعات به دستگاه کف رنده و گندگی نیاز خواهید داشت. البته در بعضی از کارگاه‌ های کوچک و شخصی نیز همچنان استفاده از رنده‌های دستی دیده می‌شود. کیفیت تسطیح قطعات و یکدست بودن سطوح آن‌ها به تیز بودن تیغه‌های دستگاه و همچنین قدرت آن بستگی خواهد داشت.

پس از برش و تسطیح قطعات، نوع فعالیت شما دستگاه‌ های مورد نیاز را تعیین خواهد کرد. رفته رفته ماشین‌ های CNC در حال گرفتن جای منبت‌کاری به شیوه سنتی هستند. هر چند به عقیده بسیاری از منبت‌کاران، ماشین از ظرافت کار کاسته و روح چندانی به کار نمی‌دهد اما از طرفی باید دانست که ماشین‌های CNC سرعت کار را تا میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند.

گیره‌های رومیزی، چکش‌ های چوبی یا پلاستیکی  که اصطلاحا به نام چکش‌های منبت‌کاری شناخته می‌شوند- در کنار مجموعه‌ای کامل از مغارهای مختلف در اندازه‌های متفاوت، لوازم و ابزار مورد نیاز شما را در بخش منبت‌کاری به شیوه دستی تشکیل خواهند داد.

در قسمت رنگ‌ کاری و روکوبی مهم‌ ترین دستگاه پمپ باد مناسب با ابعاد مورد نیاز خواهد بود. پیستوله برای پاشش رنگ و میخکوب و منگنه کوب، قیچی، کاتر، قلموی رنگ، دستگاه سنباده زن دستی یا برقی (برای تسطیح نهایی پیش از رنگ) از دیگر ابزار مورد نیاز در این دو قسمت هستند. به دلیل تخصصی بودن این دو بخش، بسیاری از کارگاه‌های نجاری قسمت رنگ‌ کاری و روکوبی را خود انجام نداده و آن را به کارگاه‌ های مخصوص رنگ‌ کاری و روکوبی واگذار می‌کنند. اما کارگاه‌ های بزرگتر که در زمینه تولید انبوه فعالیت می‌نمایند، تمامی قسمت‌ ها را در کارگاه خود انجام داده و عموما از دستگاه‌های نمیه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک پاشش رنگ استفاده می‌کنند.

ابزارها و ماشین آلات مبلمان

به طور کلی یراق‌ آلات و وسایل مبل سازی شامل هر گونه ابزار فلزی است كه با ذوب كردن فلز و شكل دادن با قالب ساخته شده و آبکاری می‌شوند. نخستین موارد استفاده از یراق در طول تاریخ در زمینه ساخت ادوات جنگی بوده اما امروزه زمینه کاربرد آن بسیار فراتر رفته و تقریبا شامل هر نوع ابزار فلزی است که در خدمت صنایع مختلف در آمده است.

به طور کلی یراق‌ آلات با وجود ابعاد و اندازه بسیار کوچکتر در قیاس با سایر قسمت‌ های مبلمان، اما نقش بسیار مهمی را در ساخت مبمان ایفا می‌کنند، به خصوص در زمینه تولید مبلمان مدرن. دستگیره، لولا و ریل کشو را می‌توان مهم‌ ترین نوع یراق‌ آلات مبلمان دانست. در کنار این‌ ها، پیچ‌ های دو سر رزوه، مهره‌های جوشی و خاردار و همچنین استوپرها دیگر یراق‌ آلات پرکاربرد در زمینه تولید مبلمان را تشکیل می‌دهند.

قیمت یراق‌ آلات بسته به کیفیت آن‌ها، طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. حتما دقت کرده‌اید که لولا ی کابینت‌ های مختلف از نظر دوام و کارکرد تا چه حد با یکدیگر متفاوت هستند، یا به عنوان مثال ریل‌های کشویی که دارای استوپر بوده و باز و بسته کردن کشوها را تا میزان بسیار زیادی تسهیل می‌بخشند نسبت به ریل‌های معمولی دارای قیمت به مراتب بیشتری هستند. همچنین دستگیره‌ ها و قفل‌ های قدیمی و آنتیک که برای مثال به منظور استفاده در میزهای سفارشی و خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، بعضا دارای قیمت‌هایی بسیار گزاف می‌باشند.

تجهیزات کارگاه مبل‌ سازی

یک کارگاه مبل‌ سازی می‌بایست در درجه نخست زیرساخت‌ های لازم برای پیشگیری از حریق را دارا باشد. کارگاه نجاری و مبل سازی کاملا قابل اشتعال بوده و می‌توانند در طول چند ساعت تمام کارگاه را به خاکستر تبدیل نمایند. بنابراین، پیش از ورود ابزار، ماشین‌ آلات نجاری و مواد اولیه به داخل کارگاه، می‌ بایست تاسیسات کارگاه و به طور ویژه تاسیسات الکتریکی آن را طبق استاندارد های لازم آماده کنید. استفاده از کابل‌های انتقال برق مخصوص فضاهای کارگاهی، تابلوهای برق و کنتورهای برق ویژه اکیدا توصیه می‌شود.

پس از آن، لازم است تا نقشه‌ ای مناسب برای مشخص نمودن محل قرارگیری دستگاه‌ ها و ماشین‌ آلات را تهیه کنید. آگاهی از فضای مورد نیاز در اطراف هر دستگاه در این بین نکته‌ ای بسیار حائز اهمیت است. معمولا نقشه یک کارگاه مبل‌ سازی به این صورت است که الوارهای چوب پس از ورود به کارگاه و در طی مراحل تولید مبلمان کمترین جابجایی را داشته باشند. به بیان دیگر دستگاه‌ های مربوط به مراحل مختلف تولید به ترتیب این مراحل در کنار هم قرار می‌گیرند تا جابجایی‌های اضافی در حین فرآیند تولید مانع سرعت کار نشود.

تجهیزات کارگاه مبل سازی

از آن گذشته لازم است تا تمامی لوازم ایمنی را در فضای کارگاه به همراه داشته و علاوه بر فرا گرفتن نحوه کار با آن‌ها در موارد لازم به طور حتم از آن‌ها استفاده نمایید. شاید بتوان گفت کپسول آتش‌نشانی از جمله مهم‌ترین این وسایل است. در صورت امکان و بسته به فضای کارگاه خود در دو یا سه نقطه از کارگاه کپسول آتش‌نشانی قرار دهید تا در صورت بروز حریق بتوانید به سرعت از آن بهره ببرید. ممکن است ساده به نظر آید اما به دلیل وجود خاک اره و گرد چوب در فضای کارگاه، حتی جرقه‌ای کوچک در فاصله چند ثانیه می‌تواند تبدیل به آتشی بزرگ گردد. بنابراین سرعت عمل در این میان امری کاملا حیاتی است.

از آن گذشته، کار با دستگاه‌ ها و ماشین‌ آلات نجاری بسیار خطرناک است، لذا با به کار بردن لوازم ایمنی از مخاطرات کار با دستگاه‌ها کاسته خواهد شد. همواره در فضای کارگاه از عینک ایمنی استفاده کنید. هنگام کار با دستگاه‌ های پر سر و صدا حتما گوشی‌ های ایمنی را روی گوش خود بگذارید تا از آسیب‌ های احتمالی جلوگیری کنید. دستکش ایمنی، لباس‌های مخصوص کار در کارگاه، کفش ایمنی، و … از دیگر لوازمی هستند که استفاده از آن‌ها در حین کار در کارگاه کاملا لازم و ضروری است.

ماشین آلات مورد نیاز کارگاه مبلمان

دیگر ابزارها و وسایل مورد نیاز کارگاه مبل سازی، دستگاه و ماشین‌ آلات مورد استفاده در کارگاه به حدود فعالیت‌ های انجام گرفته در کارگاه بستگی خواهد داشت. اما به طور معمول ابزارهای دستی عمومی مانند آچار و پیچ‌ گوشتی، پیچ‌دستی (در تعداد و اندازه‌های مورد نیاز) و گیره، مغار و چکش، اره‌ های دستی، رنده دستی، میخ‌ کش و انبر، سوهان، متر، و … از جمله ابزارهای دستی مورد نیاز هستند.

هر چند واضح است که بخش اعظمی از فعالیت‌ های انجام گرفته در یک کارگاه مبل‌سازی نسبتا بزرگ به کمک دستگاه‌ ها و ماشین‌ آلات الکتریکی انجام می‌گیرد اما به همراه داشتن لوازم و ابزارهای دستی در کارگاه کاملا ضروری است؛ خصوصا پیچ‌ دستی و گیره که برای چسباندن قسمت‌ های مختلف مبلمان به یکدیگر کاربرد فراوانی دارد.

بستن پیچ‌ دستی نیز خود مهارتی است که با مرور زمان و کسب تجربه باید آن را فرا گیرید. بستن پیچ‌ دستی در جهت اشتباه یا محکم کردن بیش از حد آن موجب وارد آمدن فشار بیش از حد به اسکلت مبل شده و می‌تواند تمام زحمات برش‌ کاری و اتصالات اجرا شده را از بین ببرد. یا از طرف دیگر، به کمک مغار ، چکش و اره دستی می‌توان اتصالات بسیاری را اجرا نمود.

در مورد ماشین‌آلات شما با طیف بسیار گسترده‌ ای مواجه خواهید بود. اما بعضی از ماشین‌ الات پرکاربردتر بوده و موارد استفاده عام‌تری نیز دارند. اره فلکه، به عنوان مثال، یکی از پرکاربردترین ماشین‌ها است. هر چند که امروزه مدل‌های تمام اتوماتیک آن نیز که برش‌های مختلف را با نهایت دقت و سرعت انجام می‌دهد در بازار موجود است اما به سبب قیمت گزاف، همچنان در اکثر کارگاه‌های مبل‌ سازی نخستین دستگاهی که به چشم می‌خورد یک اره فلکه است. در کنار اره فلکه نیز یک دستگاه کف‌ رنده سه کاره یا پنج کاره به چشم می‌خورد. در واقع می‌ توان چنین گفت که اره فلکه و کف رنده دو دستگاه بسیار حیاتی و مهم در هر کارگاه مبل‌ سازی هستند.

ماشین آلات مورد نیاز کارگاه مبلمان به لحاظ اندازه و قیمت نیز این دو دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌ها بزرگتر و گران‌ تر می‌باشند. به غیر از اره فلکه معمولی و یا اره فلکه CNC به اره‌های دیگری نیز احتیاج خواهید داشت؛ اره زنجیری (برای برش‌کاری الوار ضخیم)، اره دیسکی (برای برش‌ های عرضی قطعات باریک‌تر)، میز برش یا اره میزی (برای برش‌های طولی)، اره عمودبر (برای برش‌های منحنی قطعات با ضخات کم) و … .

فرز نجاری را می‌توان یکی از پرکاربردترین ابزارها دانست. نیروی موتور بسیار بالای آن قابلیت دور موتور بسیار زیادی را برای تیغه آن فراهم می‌کند. از این دستگاه نیز در اجرای اتصالات مختلف و همچنین در دور بری صفحات میز استفاده بسیاری می‌گردد. این دستگاه‌ به عقیده بسیاری پرکاربردترین دستگاه الکتریکی موجود در یک کارگاه نجاری و مبل‌سازی است.

دریل الکتریکی برای سوراخ‌ کاری مربوط به اجرای اتصالات و باز و بسته نمودن پیچ‌ ها یکی دیگر از دستگاه‌های بسیار پرکاربرد در مبل‌سازی است. دریل‌های شارژی امروزه کاربرد گسترده‌تری پیدا نموده و جایگزین بسیار مناسبی برای دریل‌های الکتریکی معمولی بوده‌اند. به منظور افزایش دقت در کار، در بعضی از کارگاه‌ها از دریل‌های ستونی استفاده می‌شود. دریل‌های ستونی از ایستایی به مراتب بیشتری برخوردار بوده و به همین دلیل دقت سوراخ‌کاری را تا میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

برای تسطیح چوب و همچنین آماده کردن مبلمان برای مراحل رنگ‌کاری نیز از دستگاه سنباده زن برقی استفاده می‌شود. سمباده‌ های برقی نیز انواع مختلفی از جمله سمباده‌های لرزان و غلتکی بوده که در موارد مختلفی به کار می‌روند.

به منظور انجام مراحل مربوط به رنگ‌کاری و روکوبی در کارگاه نیز حتما به حداقل یک پمپ باد با قدرت کافی نیاز خواهید داشت. البته لازم به ذکر است که پمپ باد در طی مراحل ساخت مبلمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله آن که در کنار میخکوب می‌توان از آن برای استحکام بخشیدن هر چه بیشتر به اتصالات استفده نمود.

هزینه راه‌ اندازی کارگاه مبلمان

بدون شک راه‌ اندازی یک کارگاه متوسط مبل‌ سازی نسبت به بسیاری از مشاغل و صنایع دیگر مستلزم هزینه‌ های زیادی است. اصولا کارگاه‌ های نجاری و مبل‌سازی در حاشیه شهرها و دور از آلودگی و سر و صدای شهری است. با توجه به این موضوع باید گفت که مشتریان عموما قادر نخواهند بود به ‌صورت مستقیم محصولات تولید شده را مشاهده و برای خرید مبلمان مورد نیاز خود اقدام کنند. این در حالی است که یک کارگاه مبل‌ سازی تنها وظیفه تولید را بر عهده دارد و نیاز نیست مشتریان به‌ صورت مستقیم از کالاها بازدید کنند.

عمده هزینه راه اندازی کارگاه مبل سازی را مخارج مربوط به خریداری دستگاه‌ها و ماشین‌ آلات شکل می‌دهد. در حال حاضر نیز می‌توان با هزینه‌ای کمتر از 100 میلیون تومان برای راه اندازی کارگاه تولیدی مبل ( حداکثر تا مساحت 200 متر مربع) در حومه شهر تهران، به عنوان مثال در نواحی صنعتی جاجرود و یا شهریار اقدام کنید. به میزانی که حجم کار شما افزایش پیدا کرده و فضای کار توسعه پیدا کند به طبع هزینه‌ها نیز افزایش خواهد یافت. باید در نظر داشت، تولید مبلمان به شیوه سنتی عوارضی دارد که مهم‌ترین آن افت کیفیت محصول نهایی و  در نتیجه به هدر رفتن مواد اولیه از جمله چوب است.

تولید انبوه می‌بایست به شیوه مدرن و با استفاده از دستگاه‌ های تمام اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک دنبال کرد که به فضایی با مساحت حداقل 800 تا 1000 متری با انبار نیاز خواهد داشت. در این صورت، هزینه زمین، دستگاه‌‎ها و ماشین‌ آلات مثل دستگاه‌ های برش، رنگ‌ پاشی، پرس و دوخت (بسته به برند و کیفیت دستگاه‌های خریداری شده) چیزی در حدود 5 تا 10 میلیارد تومان –و حتی بیشتر- هزینه در پی خواهد داشت. در حالی ‌که برای شروع کار به شیوه سنتی و کارگاهی به مبلغی به مراتب کمتر نیاز است. این را نیز باید اضافه کرد که هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها با وجود واردات نسل جدید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات CNC، حدودا بیش از نیمی از تولید مبل ایران به روش سنتی و کارگاهی انجام می‌گیرد.

قیمت دستگاه های مبل سازی

بدلیل نوسانات قیمت دستگاه های مبل سازی در بازار ، امکان حفظ و ثبات قیمت وجود ندارد . شما جهت کسب اطلاعات دقیق بابت قیمت لوازم مبل سازی می توانید با شماره های 0216121 و 02191001018 تماس حاصل نمایید و یا به آدرس اینستاگرام نوین چوب novinchoobco دایرکت دهید تا مشاوران ما شما را بطور کامل راهنمایی کنند .

نوین چوب فروشنده ماشین آلات صفحه ای

نوین چوب فروشنده انواع ماشین آلات صفحه ای در تهران و شهرستان ها می باشد . توجه داشته باشید که آموزش اپراتور برای استفاده درست از دستگاه، تأمین قطعات و خدمات پشتیبانی یک محصول از دیگر مواردی است که قبل از خرید دستگاه ها باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. تمامی محصولات ارائه شده توسط شرکت نوین چوب دارای یک سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش است. آموزش اپراتور در محل کارگاه مشتری و توسط کارشناسان مجرب شرکت نوین چوب به صورت حضوری انجام می‌پذیرد که این آموزش ها تا حصول اطمینان از فراگیری مشتری نسبت به عملکرد این ماشین در زمان استاندارد ادامه خواهد داشت. از دیگر محصولات نوین چوب می توان به

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر برای خرید ماشین آلات صفحه ای و مشاوره لطفاً با شماره 02191001018 تماس حاصل فرمایید و یا به اینستاگرام نوین چوب به آدرس novinchoobco دایرکت دهید تا مشاوران ما شما را بطور کامل راهنمایی کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *