معرفی انواع سنگ فرز [ کاربرد سنگ فرز ]

سنگ فرز چیست ؟ دستگاه فرز یکی از ابزارهای برقی است که برای ماشین‌ کاری قطعات مختلف از آن استفاده می‌شود. این ابزار کاربردهای مختلفی نظیر برش، حکاکی، سنباده‌ زنی، پولیش و غیره دارد و در صنایع مختلف با توجه به نوع نیاز از انواع آن استفاده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با چند نوع فرز متداول و پرکاربرد آشنا شوید.

معرفی سنگ فرز

سنگ فرز ابزاری برقی و قابل حمل بوده و مخصوص برش‌ کاری و پولیش‌ کاری است. این ابزار کاربردهای صنعتی مختلفی دارد و در صنایعی نظیر فلزکاری، ساختمان‌ سازی و نجات اضطراری از آن استفاده می‌شود. فرز آهنگری و سنگ‌ بری دو نوع متداول این فرز هستند.

از موتور الکتریکی، موتور بنزینی یا هوای فشرده برای تولید توان مورد نیاز این ابزار استفاده می‌شود. سنگ فرز دستی کاربردهای زیادی دارد. سایز دیسک باید متناسب با سایز فرز انتخاب شود. دیسک‌های متداول معمولا قطری برابر با 115 میلی‌متر و 230 میلی‌متر دارند. از سنگ فرز با دیسک‌های بزرگ‌تر برای انجام کارهای سنگین‌تر استفاده می‌شود.

سنگ فرز چیست

فرزهای با دیسک‌ های کوچک‌ تر نیز برای کارهای ظریف‌تر مناسب هستند. سرعت فرزها بر حسب دور در دقیقه بیان می‌شود. سنگ فرزهای کوچک‌تر سرعت بالاتری دارند و ازآنجایی‌که دیسک‌ های آنها کوچک‌تر است، زودتر فرسوده می‌شوند.

برای خرید این ابزار به عوامل زیر توجه کنید:

  • قدرت موتور
  • منبع انرژی
  • سرعت
  • اندازه محور

کاربرد سنگ فرز

از این ابزار برای سنگ‌ زنی برآمدگی‌های جوش‌ کاری، گوشه‌ های تیز و سطوح دیگر استفاده می‌شود. البته این نوع فرز قدرت سنباده‌ زنی خوبی نیز دارد و رنگ‌های قدیمی، لکه‌ها و قسمت‌های معیوب با کمک آن به‌راحتی حذف می‌شوند. سنگ فرز برای برش و ماشین‌کاری کاشی‌ های ساختمانی، بتن، آهن و انواع فلزات نیز مناسب است. به طور کلی از سنگ فرز در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • پرداخت مواد
  • حذف بخش‌ های زنگ‌ زده
  • استفاده از پرداخت مات
  • تیزکردن تیغه‌ها
  • نجات اضطراری

انواع چرخ‌ ها و دیسک‌های سنگ فرز

ما در این بخش به بررسی اناع چرخ و دیسک های سنگ فرز پرداخته ایم

دیسک سنگ زنی کاربید سیلیکون

از آنها برای شکل‌دهی به فلزات استفاده می‌شود. همچنین برای حذف مواد و جلوگیری از آسیب سطحی مناسب هستند.

دیسک برش

از آنها برای برش اجسام و مواد سخت نظیر میله، پیچ و مهره، میلگرد و لوله‌های فلزی استفاده می‌شود.

پد و دیسک سنباده

با کمک این پدها می‌توان رنگ‌های قدیمی را حذف کرده و سطح را برای فرآیندهای دیگر آماده کرد. انواع دیسک‌ های سنباده ریز و درشت در بازار موجود هستند.

چرخ و دیسک سنگ زنی

برای فلزات و سنگ‌ها و در فرزهای با سایزهای مختلف قابل استفاده هستند. فرآیند پرداخت و آماده‌سازی سطوح سنگی و فلزی با کمک این چرخ‌ها و دیسک‌ها انجام می‌شود.

چرخ برس سیمی

رنگ‌ها و زنگ‌زدگی‌های قدیمی را از سطوح می‌زدایند. همچنین، برآمدگی‌ها را از سطوح برش ناهموار در فلزات حذف می‌کنند.

چرخ و دیسک برش الماسه

برای برش بتن، کاشی، سنگ و گرانیت مناسب هستند. تیغه‌های الماسه برای دو برش خشک و تر ساخته می‌شوند.

چرخ آلومینیوم اکسید

از آنها در کاربردهای مختلف مانند نجاری و برش مواد شکننده مانند تخته‌های برش استفاده می‌شود.

دیسک و چرخ فلپ

کاربردشان مشابه چرخ برس سیمی است اما به جای سیم از صفحه‌های ساینده در آنها استفاده شده است. این دیسک‌ها برای حذف برآمدگی‌های اضافی ناشی از جوشکاری مناسب هستند.

معرفی مینی فرز

مینی فرز ها یکی از ابزارهای حکاکی و دستی هستند که موتور الکتریکی دارند. این فرز ابرازی همه‌کاره است و بهترین عملکرد را در حکاکی‌های دقیق روی چوب از خود نشان می‌دهد. برای برش چوب و حذف گره و برآمدگی، کنده‌ کاری‌های برجسته، میله‌های چوبی و حکاکی روی سنگ‌های نرم کاربرد دارد. برای شکل‌دهی و حتی استفاده از دستگاه سنباده زن دقیق گوشه‌ها و لبه‌های باریک قطعات نیز از این ابزار استفاده می‌شود.

مینی فرز

استفاده از مینی فرز آسان است و اندازه کوچک آن باعث می‌شود روی کارتان مسلط باشید. در مینی فرز از دیسک‌هایی با قطر 125-115 میلی‌متر استفاده می‌شود. توان موتور آن نیز در مدل‌‌های مختلف بین 700 تا 1600 وات است.

کاربرد مینی فرز

از این ابزار در سطوح کوچکی استفاده می‌شود که دسترسی به آنها با ابزارهای دیگر امکان‌پذیر نیست. مینی فرز سبک، کوچک و قابل حمل است و از آن برای برش قطعات فلزی و سرامیکی و سنگ‌های طبیعی کم‌ضخامت استفاده می‌شود.

مینی فرز با دیسک 115 میلی‌متری قابلیت برش تا عمق 30 میلی‌متر را دارد ولی با استفاده از دیسک با قطر 125 میلی‌متر می‌تواند تا عمق 38 میلی‌متر را برش بزند.

مینی فرزهای قوی‌تر دیسک‌هایی با قطر 150 میلی‌متر دارند و موتور آنها با توان 1200 تا 1600 وات کار می‌کند. از این نوع مینی فرز برای برش‌های عمیق‌تر استفاده می‌شود.

فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری ابزاری برقی، کوچک و همه‌کاره است. همچنین، برند درمل یکی از برندهای معتبری است که این نوع فرز را تولید می‌کند. از این ابزار همه‌کاره برای کارهای سبک برش، سنگ‌زنی و پرداخت استفاده می‌شود. هر جعبه ابزاری برای اینکه تکمیل شود، به یک فرز مینیاتوری نیاز دارد. فرز مینیاتوری به بیان ساده، موتوری کوچک و سریع است که به یک اسپیندل متصل شده و مته‌های ابزار به آن وصل می‌شوند. در این فرز از اتصالات و سری‌های مختلف نظیر چرخ‌ برش، مته‌های سنباده‌زنی و ابزار پولیش برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌شود.

فرز مینیاتوری

این فرز در مدل‌ها و سطوح قدرت متفاوتی تولید می‌شود اما نکته مهم این است که فرز برای دستیابی به نتایج مورد نظر باید با سرعت بسیار بالایی بچرخد. سرعت فرزهای میناتوری در محدوده 35000- 20000 دور در دقیقه متغیر است. این ابزار کوچک و پرسرعت عملکرد خوبی دارد و کاربر در حین کار با آن خسته نمی‌شود. مدل‌های مختلف این فرز گشتاور متفاوتی دارند و بنابراین برای انجام کارهای سبک یا سنگین مناسب هستند.

کاربرد فرز مینیاتوری

  • سنگ‌زنی
  • برش
  • حکاکی
  • شیشه‌کاری
  • دریل‌کاری سوراخ‌ها
  • سنباده‌زنی
  • پولیش‌کاری و پرداخت نهایی

فرز انگشتی

فرز انگشتی یکی از ابزارهای برقی کوچک و دستی بوده و شبیه فرز مینیاتوری است. تفاوت این دو فرز در اندازه و توان موتور آنها است. این ابزار یک اسپیندل دوار دارد که در آن از یک روکش برای سفت‌کردن مته یا سری به انتهای آن استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان مته سنباده‌زنی را به فرز وصل کرد. سپس مته با سرعت بسیار بالایی می‌چرخد و سطح چوب را صاف و یکنواخت می‌کند.

فرز انگشتی

سری‌های سنباده بسته به نوع نیاز و کاربرد انواع مختلفی دارند. همچنین از انواع و اقسام سری برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. فرزهای انگشتی انرژی مورد نیازشان را از کمپرسور یا برق تامین می‌کنند. توصیه می‌شود برای کاربردهای خانگی از مدل‌های برقی استفاده کنید. این فرزها سبک‌وزن هستند و بین 1.5- 0.5کیلوگرم وزن دارند.

کاربرد فرز انگشتی

فرزهای انگشتی با توجه به نوع سری که در آنها استفاده می‌شود، کاربردهای متنوعی دارند. معمولا از این فرزها برای سنباده‌زنی چوب و صاف‌کردن سطوح جوشکاری‌شده در فلزات استفاده می‌شود. از این ابزار برای برش قطعات کوچک فلزی، چوبی یا حتی پلاستیکی استفاده می‌شود. پس از برش نیز می‌توانید سری فرز را برای سنباده‌زنی یا پولیش‌کاری قطعه عوض کرده و لبه‌های آن را صاف کنید.

احتمالا با توجه به ابعاد و قدرت موتور این فرزها تصور می‌کنید که برای انجام پروژه‌های کوچکتر مناسب هستند. حدستان درست است. از این ابزار برای سنباده‌زنی محدوده‌ی بزرگی از سطح کار یا برش قطعات بزرگ و ضخیم فلز و چوب استفاده نمی‌شود. فرز انگشتی برای قطعات کوچک‌تر، فضاهای باریک‌تر یا مواد نرم‌تر مناسب است.

نوین چوب فروشنده انواع ماشین آلات نجاری و صفحه ای

نوین چوب فروشنده انواع ماشین آلات نجاری و صفحه ای در تهران و شهرستان ها می باشد . از محصولات نوین چوب می توان به گندگی ، خراطی ،

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *